Puhutaanpa sitten mistä tahansa putkiremontin sisältöön tai toteutustapaan liittyvästä, päätöksenteon hetkellä se tiivistyy samoihin kysymyksiin, joita kysymme itseltämme ostaessamme 200 euron tavaraa:
- Tuotteen ominaisuudet.
Vastaahan se parhaiten juuri minun tarpeisiini? - Tuotteen vertailu.
Verrattuna vastaaviin tuotteisiin, täyttääkö tämä parhaiten hakuehtoni? - Tuotteen hinta.
Verrattuna muihin vastaaviin tuotteisiin tai tämän tuotteen hintakehitykseen, onko nyt paras hetki ostaa juuri tämä tuote?
Putkiremontissa puhutaan 200 euron sijaan jopa miljoonista, jotka me taloyhtiön asukkaina maksamme. Siksi päätöksentekoa ei voi tehdä hätiköiden tai mututuntumalla, vaan päätökselle on oltava selkeät perusteet. Onkin olennaista pohtia tarkemmin, miten päätöksiä tehdään.
Tuotteen ominaisuudet
Kuka osaa määrittää putkiremontin tarpeen parhaiten? Korjaustarve on harvoin yksiselitteinen. Kiinteistöt ovat teknisesti yksilöllisessä kunnossa ja remontoinnin perusparannuskohteisiin jokaisella asukkaalla on oma näkemys. Pitäisikö tällä hallituskaudella tehdä siis vain akuutit korjaukset vai korjata laajemminkin? Jos on parempi tehdä putkiremontti, olisiko fiksuinta kunnostaa nyt myös piha-alueet?
Tarpeen määritys on aina kompromissi, jonka summaamiseen on lähes väistämätöntä valjastaa ulkopuolista apua.
Tuotteen vertailu
Ulkopuolinen asiantuntija auttaa määrittämään tarpeen huomioiden:
- mitä kiinteistölle on välttämätöntä tehdä teknisestä näkökulmasta?
- mitä kiinteistölle olisi hyvä tehdä teknisestä näkökulmasta?
- mitä osakkaat haluavat kodeilleen ja yleisille tiloille tehtävän?
- mitkä osakkaiden toiveet saavat eniten kannatusta taloyhtiössä?
- mihin budjettiin taloyhtiössä on varauduttu?
Kun tarve on määritetty, pitää valita toteutustapa, jolla suunnitellaan ja toteutetaan tarpeen mukainen putkiremontti. Ratkaisuja on useita, kuten perinteinen kokonaishintainen urakointi, projektinjohtourakointi, kokonaisvastuurakentaminen, projektiallianssi… Eri ratkaisuiden soveltuvuudesta juuri oman taloyhtiön tarpeisiin on olemassa faktatietoa, mutta todellisuudessa valinnoissa on paljon painoarvoa myös omakohtaisilla kokemuksilla, tottumuksilla, suosituksilla, myyntipuheilla ja puhtaasti fiiliksillä.